Algemene voorwaarden
1. Definities
ENÙ: eigenaar van de webshop.
Klant: consument of ondernemer die iets aankoopt via de webshop.
Dag: kalenderdag
Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de klant-consument om binnen de bedenktermijn af te zien van de overeenkomst op afstand.
Bedenktermijn: termijn waarbinnen de klant-consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht, wettelijk vastgelegd op 14 dagen.
Modelformulier voor herroeping: het in bijlage van deze voorwaarden terug te vinden formulier te gebruiken voor annulatie van de overeenkomst.
2. Identiteit van ENÙ
ENÙ BV
Bieshuizen 18
BE-2890 Puurs-Sint-Amands
Telefoon: +32 474 89 45 13
Email: info@enu.be
Ondernemingsnummer: BE0772.298.954
RPR Antwerpen, Afdeling Mechelen
3. Toepassingsgebied
Op elk aanbod van ENÙ en op elke tot stand gekomen overeenkomst tussen ENÙ en de klant, zijn deze algemene voorwaarden exclusief en met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de klant van toepassing, zelfs indien ze in strijd zijn met de voorwaarden van de klant, behoudens schriftelijk overeengekomen afwijkingen die in geen enkel geval door de klant geïnterpreteerd kunnen worden als een algemene afwijking van de onderhavige voorwaarden van toepassing op de vroegere en/of toekomstige commerciële relaties tussen partijen. Het akkoord van ENÙ kan in geen geval worden afgeleid uit de omstandigheid dat ENÙ de overeenkomst gesloten zou hebben zonder te protesteren tegen de voorwaarden of gelijkaardige bepalingen van de klant.
Voordat de overeenkomst definitief wordt gesloten wordt de tekst van de algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de klant beschikbaar gesteld. Door het louter definitief afronden van de overeenkomst wordt de klant geacht deze algemene voorwaarden te kennen en te aanvaarden, zonder enig voorbehoud.
4. Het aanbod
Alle producten die op de webshop worden aangeboden zijn ter goeder trouw weergegeven en omschreven. Alle inlichtingen met betrekking tot producten zijn naar best vermogen samengesteld op basis van informatie verkregen van derden.
Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden ENÙ niet.
De aangeboden producten zijn normaal gezien steeds op voorraad, tenzij anders aangegeven op de webshop. Indien het toch zou gebeuren dat het artikel uit voorraad is, wordt de klant hiervan langs digitale weg zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. Deze laatste heeft op die moment het recht om de bestelling binnen de 3 dagen te annuleren.
5. De overeenkomst
De overeenkomst komt geldig tot stand door de bevestiging van de ontvangst van de bestelling door ENÙ.
ENÙ bevestigt de ontvangst van de bestelling steeds via een e-mail met een samenvatting van de bestelling vergezeld van de algemene voorwaarden. Zolang deze bevestiging door ENÙ niet is verzonden kan de klant de bestelling annuleren.
Indien ENÙ gegronde redenen heeft om de overeenkomst niet te sluiten (bv. bestelling geplaatst door minderjarige, bestelbon onvolledig, onbetaalde bestellingen in het verleden, goederen niet op voorraad …) is hij gerechtigd om de bestelling via een gemotiveerde e-mail te weigeren of de uitvoering ervan aan bijzondere voorwaarden te verbinden.
Wijzigingen aan de overeenkomst dienen schriftelijk te gebeuren en zullen steeds onderworpen zijn aan de voorafgaande en uitdrukkelijke goedkeuring van ENÙ.
De uitvoering van de overeenkomst komt pas tot stand nadat ENÙ de betaling van de klant heeft ontvangen. De betaling vindt plaats op de maatschappelijke zetel van ENÙ. De start van de uitvoering zal eveneens door ENÙ aan de klant worden bevestigd.
ENÙ levert haar prestaties conform de criteria van de middelenverbintenis en geeft geen enkele garantie voor bepaalde resultaten. Deelleveringen zijn toegelaten.
De klant erkent, zo hij een bestelling van plaatste, dat hij voldoende en correct werd ingelicht door ENÙ aangaande alle belangrijke elementen van de producten en dat hij hiervan goede kennis heeft.
Alle kosten verbonden aan de eigen verplichtingen van de klant zijn ten zijnen laste.
In geval van overmacht of van een voorval dat voor ENÙ redelijkerwijze een beletsel uitmaakt voor de uitvoering van haar verbintenissen en dat niet aan haar toerekenbaar is, behoudt ENÙ zich, zelfs na ingebrekestelling, respectievelijk het recht voor de leveringstermijn te verlengen of de overeenkomst met onmiddellijk effect, van rechtswege en zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst, te beëindigen bij schriftelijke kennisgeving aan de klant, zonder dat hij de onvoorzienbaarheid en onvermijdbaarheid van deze situatie dient te bewijzen en zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn. Onder overmacht wordt o.m. verstaan brand, watersnood, slechte weersomstandigheden, oorlog, oproer, staking, lock-out, blokkade, gedwongen sluiting van de onderneming, ziekte, pandemie, epidemie, ongevallen, een probleem van interne organisatie van de onderneming, in- of uitvoerverbod, transportmoeilijkheden, vertraagde toevoer/gebrek aan toevoer van leveranciers, en dit alles zowel bij ENÙ als bij de leveranciers of onderaannemers of andere betrokken derden alsook wanprestaties bij voormelde derden.
6. Levering en Afhaling
6.1. Levering
De levering gebeurt door hetzij ENÙ zelf, hetzij door een door haar gemachtigde derde.
De levering gebeurt binnen België en Nederland.
De plaats van de levering is deze die de klant aangaf tijdens de bestelling, tenzij nadien via e-mail tussen ENÙ en klant anders overeengekomen.
De levering gebeurt “tot op de drempel”. Iedere overeenkomst tussen klant en leverancier van de bestelling aangaande het binnenbrengen van de bestelling gebeurt op risico van de klant en valt volledig buiten de aansprakelijkheid van ENÙ.
Na bevestiging van de bestelling zal ENÙ een redelijke leveringstermijn in acht nemen, doch uiterlijk binnen de 30 dagen. Indien een levering niet, dan wel slechts gedeeltelijk, kan worden uitgevoerd binnen deze termijn, ontvangt de klant hiervan een verwittigingsmail. De klant heeft in dat geval het recht om de overeenkomst kosteloos geheel of gedeeltelijk te ontbinden binnen de 3 dagen. Na ontbinding zal ENÙ uitsluitend – en met uitsluiting van enige schadevergoeding – het reeds betaalde bedrag van de geannuleerde bestelling opnieuw overmaken via hetzelfde betaalmiddel als de klant heeft gebruikt, tenzij anders per e-mail overeengekomen tussen ENÙ en de klant.
De klant zal steeds per e-mail op de hoogte worden gebracht van het moment waarop de bestelling uit het magazijn vertrekt voor levering.
Voor bestellingen met verzendadres binnen Klein-Brabant, zijnde in de gemeentes met postcodes 2870, 2880 en 2890, kan de bestelling ook aan huis worden geleverd door ENÙ. Bij het afrekenen wordt deze optie automatisch beschikbaar wanneer je een verzendadres invult met één van deze postcodes. De leveringskost hiervoor bedraagt 7,50 euro inclusief btw. Indien de klant een bestelling plaatst voor meer dan 100 euro inclusief btw is de levering aan huis gratis. Leveringen aan huis in Klein-Brabant vinden plaats op een vast moment in de week. ENÙ neemt steeds persoonlijk contact met de klant op alvorens over te gaan tot het inplannen van de levering.
Voor bestellingen met verzendadres in België, buiten Klein-Brabant, zijnde alle andere Belgische gemeentes behalve de gemeentes met postcodes 2870, 2880 en 2890, kan de bestelling worden verzonden via een koerierdienst. De leveringskost hiervoor bedraagt 12,50 euro inclusief btw. Indien de klant een bestelling plaatst voor meer dan 100 euro inclusief btw is de levering gratis. Bij verzending in België krijgt de klant van zodra zijn bestelling is verzonden een e-mail van ENÙ met een track-en-trace nummer waarmee hij de verzending kan volgen.
Voor bestellingen met verzendadres in Nederland, wordt de bestelling verzonden via een koerierdienst. De leveringskost hiervoor bedraagt het vaste bedrag van 22,50 euro inclusief btw. Bij verzending in Nederland krijgt de klant van zodra zijn bestelling is verzonden een e-mail van ENÙ met een track-en-trace nummer waarmee hij de verzending kan volgen.
ENÙ zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid aan de dag leggen bij de levering van de bestelling. Het risico van beschadiging of verlies berust bij ENÙ tot op het ogenblik van levering op het afgesproken adres, tenzij per e-mail anders overeengekomen tussen ENÙ en klant.
6.2. Afhaling
Alle producten die op de webshop worden aangekocht kunnen, indien gewenst door de klant, worden afgehaald in de winkel gelegen te Botermarkt 6, BE-2870 Puurs-Sint-Amands. In dit geval wordt er geen leveringskost aangerekend. De optie om af te halen in de winkel kan door de klant zelf worden aangeduid bij het afrekenen. De betaling voor deze producten dient te gebeuren op het ogenblik dat de bestelling wordt geplaatst. De klant wordt steeds persoonlijk gecontacteerd om te laten weten wanneer de bestelling kan worden afgehaald. Deze afhaling dient te gebeuren maximaal 30 dagen na het plaatsen van de bestelling waarna de koper van rechtswege en louter door het verstrijken van deze tijdsbepaling in gebreke is. Indien de klant de goederen niet afhaalt binnen deze termijn behoudt ENÙ zich het recht voor om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de klant en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling noch voorafgaande rechterlijke tussenkomst.
7. Cadeaubonnen en kortingscodes
Indien een bestelling een cadeaubon bevat, wordt die via e-mail bezorgd. Deze bevat een code die éénmalig door de begunstigde kan worden gebruikt gedurende één jaar vanaf de bevestiging van de bestelling. ENÙ is niet verantwoordelijk voor frauduleus gebruik van deze code door derde personen. De begunstigde van deze code wordt verondersteld er discreet mee om te gaan en derden niet de mogelijkheid te geven deze code over te nemen.
Indien de klant beschikt over een cadeaubon of een kortingscode, dient deze ingegeven en gevalideerd te worden in het winkelmandje alvorens verder te gaan in het afrekenproces. De waarde van de cadeaubon of korting zal automatisch in rekening worden gebracht.
8. Herroepingsrecht
Indien de klant een consument is heeft hij het recht om binnen de 14 dagen na ontvangst van het product de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen zonder hiervoor een schadevergoeding verschuldigd te zijn. In geval een bestelling meerdere producten betreft die afzonderlijk geleverd worden, dan wel bestaat uit meerdere verzendingen / onderdelen, vangt de termijn van 14 dagen aan op de dag waarop de klant-consument het laatste product / onderdeel, dan wel de laatste zending in ontvangst neemt.
Tijdens de 14 dagen bedenktijd is de klant-consument verplicht om het product en de verpakking zorgvuldig te hanteren. Het uitgangspunt is dat de consument het product hanteert zoals hij in een winkel zou doen. Indien de consument zich hier niet aan houdt, is hij aansprakelijk voor de waardevermindering van het product die het gevolg is van het gebruik ervan dat verder gaat dan nodig is om de kenmerken van de goederen vast te stellen.
Indien de klant-consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, maakt hij dit voor het verstrijken van de herroepingstermijn op ondubbelzinnige wijze kenbaar aan ENÙ bv. per post of via e-mail naar info@enu.be, bij voorkeur door toevoeging van het herroepingsformulier dat als bijlage bij deze algemene voorwaarden is gevoegd. De klant vermeldt daarbij het rekeningnummer waarop in voorkomend geval de terugbetaling moet gebeuren. Na schriftelijke / elektronische melding van de herroeping zendt ENÙ onverwijld een ontvangstbevestiging van deze melding met daarin, indien nodig, verdere instructies in verband met de terugzending van het product.
Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de klant-consument. Als de klant-consument gebruikt maakt van het herroepingsrecht worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Het product dient uiterlijk binnen de 14 dagen na kennisgeving van de herroeping in originele staat en verpakking: 1) terug gezonden te worden naar de zetel van ENÙ gelegen te Bieshuizen 18, BE-2890 Puurs-Sint-Amands; OF 2) te worden binnen gebracht in de winkel van ENÙ gelegen te Botermarkt 6, BE-2870 Puurs-Sint-Amands. De klant-consument regelt en betaalt zelf het transport tenzij anders per e-mail overeengekomen tussen ENÙ en klant-consument.
De klant-consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk, in originele staat en ongeopende verpakking, en conform de eventueel door ENÙ verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
De kosten, het risico en de bewijslast voor het terugzenden van het product worden gedragen door de klant-consument.
ENÙ zal de terugbetaling van de aankoopprijs, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van de keuze van de klant voor een andere wijze van levering dan de door ENÙ geboden goedkoopste standaard levering), uitvoeren binnen de 14 dagen na herontvangst van het product of na ontvangst van het bewijs van terugzending, naar gelang welk tijdstip eerst valt. ENÙ gebruikt voor de terugbetaling hetzelfde betaalmiddel als de klant-consument heeft gebruikt, tenzij anders aangegeven op het herroepingsformulier of per e-mail anders overeengekomen tussen ENÙ en klant-consument.
Uitsluiting van het herroepingsrecht: Producten die geopend, gebruikt, bevuild, beschadigd of onvolledig zijn zullen in geen geval worden teruggenomen.
9. Prijzen en betaling
De prijzen zijn uitgedrukt in Euro en steeds inclusief BTW. Indien leverings-, administratieve -, of andere kosten worden aangerekend, wordt dit afzonderlijk vermeld.
De klant dient de volledige betaling van de bestelde producten onmiddellijk uit toe voeren bij het plaatsen van de bestelling. De klant heeft de volgende betalingsmogelijkheden: Bancontact / Kredietkaart. Alle betalingen worden uitgevoerd met Mollie, een marktleider in het online betalingsverkeer.
Bij samengestelde prijsopgaven bestaat er in hoofde van ENÙ geen verplichting tot levering van een gedeelte tegen een overeenkomstig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs.
Alle facturen worden geacht aanvaard te zijn wanneer zij niet binnen de 8 dagen na factuurdatum door de klant bij aangetekend schrijven worden betwist.
10. Klachten / aansprakelijkheid
10.1. Voor eventuele klachten kan de klant steeds terecht bij ENÙ via info@enu.be.
10.2. Bij inontvangstneming van het product dient de klant of een door hem aangestelde derde te controleren of de levering conform de bestelling is. Gebreken aan een gedeelte van de levering geven de klant niet het recht de volledige levering te weigeren.
10.3. Indien de klant een consument is, dient hij alle klachten, zoals foutieve, beschadigde of ontbrekende producten, ten laatste binnen de 2 maanden na de levering schriftelijk aan ENÙ mee te delen, bij gebreke waaraan de klant zich niet meer tot ENÙ kan richten. De klant-consument geniet de waarborgen inzake garantie die ter bescherming van hem zijn opgenomen in de artikelen 1649bis tot 1649octies oud Burgerlijk Wetboek.
10.4. Indien de klant geen consument is, dient hij alle klachten, zoals foutieve, beschadigde of ontbrekende producten, ten laatste binnen de 8 werkdagen na de levering schriftelijk aan ENÙ mee te delen, bij gebreke waaraan de klant zich niet meer tot ENÙ kan richten.
De ingebruikname en/of verwerking van de goederen zal in elk geval als aanvaarding van de goederen gelden, zelf indien tevoren klacht werd ingediend.
ENÙ waarborgt de verborgen gebreken aan de door haar geleverde goederen, die zich manifesteren gedurende 3 maanden vanaf de levering of de datum waarop de onvolkomenheden gemeld overeenkomstig artikel 10.4 eerste alinea, werden hersteld, voor zover de klant, op straffe van onontvankelijkheid, binnen de maand na de vaststelling ervan het gebrek schriftelijk meldt en nalaat de goederen te (laten) manipuleren.
Indien een klacht door ENÙ gegrond wordt bevonden, zal zij, zonder tot enige verdere schadevergoeding gehouden te zijn, ofwel de goederen terugnemen / herstellen / vervangen en/of overgaan tot teruggave of gedeeltelijke teruggave van de prijs ontvangen voor het niet-conforme gedeelte van de goederen.
Een reactie vanwege ENÙ op een laattijdige klacht doet aan de overige bepalingen van artikel 10 geen afbreuk en geschiedt steeds onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.
Elke rechtsvordering uit hoofde van gebreken is echter in ieder geval slechts ontvankelijk mits ze ingesteld wordt binnen de termijn van 6 maanden na de dag dat de klant kennis kreeg / kon krijgen van het gebrek behoudens uitdrukkelijke andersluidende bepaling in dit artikel 10.
10.5. Met uitzondering van hetgeen is omschreven in de artikelen 10.1 t.e.m. 10.4, is ENÙ niet aansprakelijk voor (verborgen) gebreken en ENÙ is slechts gehouden tot schadevergoeding die het gevolg is van haar wanprestatie en/of de door haar geleverde goederen in geval bedrog, grove nalatigheid en / of grove fouten, dit alles onder voorbehoud van hetgeen bepaald is in dit artikel 10.
Indien de aansprakelijkheid (zowel wat betreft haar precontractuele-, buitencontractuele –of contractuele aansprakelijkheid) van ENÙ zou weerhouden worden, zal deze in ieder geval beperkt zijn tot het dekken van de directe schade met als maximum:
- Voor wat betreft verzekerde schade: het bedrag door de verzekeraar van ENÙ uitbetaald voor het betrokken schadegeval;
- Voor wat betreft niet verzekerde schade: 30% van de prijs (excl. BTW) van de goederen voor dewelke / in het kader waarvan voormelde aansprakelijkheid zou weerhouden worden. ENÙ’s aansprakelijkheid voor enige vorm van indirecte schade zoals zuiver financiële schade, winstderving, verlies van opportuniteiten of klanten, verlies van werkuren m.b.t. goederen voor dewelke ENÙ’s aansprakelijkheid wordt weerhouden, schade uit hoofde van vorderingen door derden, schade uit hoofde van verstoorde planning enz. is uitgesloten.
10.6. ENÙ is niet verantwoordelijk voor -noch aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit:
- technische defecten van de webshop. ENÙ zal niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor om het even welke schade voortkomend uit het gebruik van de webshop.
- de manier waarop de informatie in beschrijvingen en eventuele informatiefiches gebruikt wordt.
- een verkeerd gebruik of andere toepassing dan aangegeven op de webshop of desgevallend op de te consulteren fiche.
- door de producent aangebrachte kleine verschillen inzake maten, kleur en smaak t.a.v. datgene in de overeenkomst bepaald, tenzij uit de overeenkomst uitdrukkelijk zou blijken dat de maat, de kleur of de smaak voor de klant een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaken. Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur, smaak of geur of in de afmetingen van de goederen, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn, algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte grondstoffen.
- abnormaal / verkeerd gebruik of bewaring, fout van de klant of een derde, slijtage of externe invloeden, …;
10.7. De klant zal ENÙ en haar vertegenwoordigers, aangestelden, of enige derde waarop zij beroep doet, vrijwaren en schadeloosstellen voor elk verhaal, op contractuele basis of buitencontractuele basis, in het kader van de uitvoering van de overeenkomst tussen klant en ENÙ, van enige andere derde, behoudens in geval er door ENÙ werd gehandeld met het oogmerk te schaden.
10.8. De wetsbepalingen inzake buitencontractuele aansprakelijkheid waaronder artikel 6.3 nieuw Burgerlijk Wetboek, zijn niet van toepassing tussen de klant en ENÙ, noch tussen de klant en de directe of indirecte hulppersonen van ENÙ.
11. Klachtenregeling
Voor eventuele klachten kan de klant steeds terecht bij ENÙ via info@enu.be
12. Diversen
De nietigheid / niet-afdwingbaarheid van een bepaling vervat in één van de artikelen van deze voorwaarden/ de overeenkomst zal op geen enkele wijze het afdwingbare karakter van de andere bepalingen aantasten en de betrokken bepaling zal vervangen worden – door de partijen of door de gevatte rechter – door een geldige / afdwingbare bepaling die de intentie van de partijen zo dicht mogelijk benadert. Indien één van de bepalingen van de overeenkomst de wettelijke bepalingen inzake duur, grondgebied of voorwerp of enige andere wettelijke beperkingen te boven zou gaan, dan zal deze bepaling niet nietig zijn, maar worden partijen geacht een bepaling te zijn overeengekomen in overeenstemming met de maxima toegelaten door het toepasselijk recht en zal de betrokken bepaling van de overeenkomst die deze beperkingen te boven gaat dienovereenkomstig en automatisch worden aangepast teneinde deze afdwingbaar en geldig te maken en zal deze in gewijzigde vorm worden toegepast.
In geval van tegenstelling tussen de bepalingen van een uitdrukkelijk aanvaarde bestelling en deze van de huidige algemene voorwaarden, zullen de bepalingen van de algemene voorwaarden voorrang hebben.
Die bepalingen waarvan uitdrukkelijk vermeld is dat ze de duur van de overeenkomst overleven, om welke reden ook, alsook die bepalingen die bedoeld zijn om de duur van de overeenkomst te overleven waaronder, zonder beperking, artikel 10 (Klachten / aansprakelijkheid), blijven van kracht na het einde van de overeenkomst, voor zolang als nodig voor hun doeleinde.
13. Toepasselijke wetgeving en bevoegde rechtbank
De Belgische wet met uitzondering van het Weens Koopverdrag is van toepassing.
Alle geschillen vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het rechtsgebied Antwerpen, Afdeling Mechelen, in voorkomend geval de Vrederechter van Willebroek.
Bijlage: Modelformulier voor herroeping (PDF-formaat)